AM-Utbildning

AM-Teorikursen kan man påbörja egentligen när som helst men eleven får inte göra körmomenten innan man nått en ålder på14 år och 9månader, När det är dags för körmomenten krävs det att man fått körkortstillståndet godkänt (inget krav på att det skall vara godkänt innan teorikursen).

Ansök om körkortstillstånd gör man genom att fylla i en hälsodeklaration på transportstyrelsens hemsida samt kompletterar med en synundersökning hos optiker, i samarbete med Specsavers har vi en gratis synundersökning för detta hos dem, denna blankett hämtas på trafikskolan.

AM-paketet kostar 5600kr, i detta ingår 8h Teorikurs, Teorimaterial (böcker samt tillgång till elevcentralen), 2h Manöverkörning samt 2h körning i stadstrafik. Detta är trafikskolans kostnader. OBS! All körningen är under dagtid, det vill säga på skoltid.

Under teorikursen kommer trafikskolan att bjuda på fika och frukt.

Vid manöverkörning samt stadskörning tillhandahåller trafikskolan full MC utrustning, dock har vi valt att under rådande pandemi måste eleverna medhava egen hjälm för minskad smittspridning.

När eleven är klar med sin utbildning på trafikskolan så bokar vi ett kunskapsprov till eleven som utförs på Trafikverket, kostnaden för detta är 325kr och skall betalas senast 25h innan provets start för att det inte skall bli avbokat. Denna kostnad står inte trafikskolan för.

Ytterligare kostnader som tillkommer är avgift för fotografering (80kr) samt tillverkning av körkort(ca 250kr).